top of page
  • Writer's pictureZamri Zakaria

5 TIPS MEMILIH CAT RUMAH


 

Dalam memilih warna cat rumah yang bagus, tentu ada berbagai faktor yang perlu diperhatikan. Pemilihan warna ini sangat penting kerana ia akan memberi impak kepada penghuni untuk berasa ceria dan selesa sepanjang duduk di rumah.




1. TENTUKAN KESAN YANG INGIN DICIPTAKAN


Sebelum memilih warna cat, tentukan mood atau kesan apa yang diinginkan dari setiap ruangan atau rumah secara keseluruhan. Jika inginkan suasana ceria, kombinasi warna yang cerah sangat sesuai digunakan.




2. FAKTOR PENCAHAYAAN


Pencahayaan juga harus dipertimbangkan sebelum memilih warna cat. Buat research atau dapatkan pandangan pakar tentang pencahayaan. Kebanyakan penjual cat akan menunjukkan light boxes untuk menguji warna cat yang dipilih. Fungsinya adalah untuk menunjukkan warna asli dari cat tersebut dalam kondisi normal.




3. PERTIMBANGKAN PERBEZAAN WARNA CAT RUMAH YANG BAIK ANTARA BILIK


Rumah anda bukan hanya satu bilik. Anda perlu memilih warna cat rumah yang baik untuk setiap bilik. Selain menjadi baik, tentu saja, keharmonian adalah perkara penting untuk diberi perhatian. Setiap bilik mesti mempunyai komposisi yang seimbang untuk menonjol bagi setiap bilik. Keharmonian ini boleh didapati dari warna lament, hiasan seperti permaidani, sofa dan hiasan dinding, serta pencahayaan yang betul. Memilih warna cat yang betul boleh menjadikan 'mood' anda lebih tenang.




4. PERABOT DAN AKSESORI


Jika anda menggunakan perabot sedia ada, pastikan warna yang anda inginkan saling berkait antara satu sama lain. Jika anda mengecat rumah baru, pastikan anda memilih perabot terlebih dahulu.





5. PSIKOLOGI WARNA


Jangan abaikan psikologi warna kerana warna akan mempengaruhi emosi dan sikap. Pilih tona warna yang sesuai dan sepadan dengan ruangan yang mahu di cat. Pastikan anda menggunakan warna yang mengikut cita rasa sendiri.




Semoga artikel ini berguna untuk anda !








Comments


bottom of page